Met iedere doos die koekjesmaker Farm Brothers verkoopt, zet het bedrijf zich in om 12 vierkante centimeter verarmde landbouwgrond te herstellen.
Volgens de oprichters is hun merk het eerste dat zich hier actief voor inzet.
Farm Brothers groeit hard en mikt op een omzet van 10 miljoen euro in 2021.
‘Eet koekjes, red de aarde’ is het motto van Farm Brothers. En dat is letterlijk zo bedoeld.
Van iedere doos koekjes die oprichters Teyler Padberg en Herman Insinger verkopen, doneren ze een klein percentage aan organisaties die zich inzetten voor het aankopen van vervuilde landbouwgrond en deze weer gezond en biologisch maken. In eigen land, maar ook in België en Duitsland.
In Nederland werkt Farm Brothers bijvoorbeeld samen met Stichting BD Grondbeheer die de aangekochte biologische bodem in Flevoland weer pacht aan biologische boeren.
Farm Brothers, dat in 2013 werd opgericht, wil hiermee bijdragen aan het revitaliseren van bodemgrond in de strijd tegen klimaatverandering.
Intensieve landbouw zoals wij die op dit moment kennen, verwoest ecosystemen omdat gewassen zoals mais meer nutriënten uit de bodem opnemen dan ze teruggeven. Door onder andere de chemische hulpstoffen in kunstmest en intensief grondgebruik wordt landbouwgrond langzaam ongeschikt voor de micro-organismen die de planten voeden.
Micro-organismen nemen ook CO2 op. Daarom is grondverrijking – in het geval van Farm Borthers 12 vierkante centimeter per pakje verkochte koekjes – één van de oplossingen die kan bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering.
Farm Brothers is sinds 2016 een zogeheten Certified B Corporation. Dit is een certificering die bedrijven kunnen krijgen voor 'sociale- en milieuprestaties'. Ook ondernemingen als Patagonia, Tony's Chocolonely en Ben & Jerry's hebben de B Corp-status.
De biologische palmolie- en tarwevrije koekjes van Farm Brothers zijn in meer dan vierduizend winkels in Europa te koop. In Nederland vind je ze onder andere in de schappen van Albert Heijn, Marqt, Spar en Plus.
Business Insider sprak met Teyler Padberg en Herman Insinger over biologische koekjes, de aarde redden en de toekomst.
Jullie slogan is: 'eet koekjes, red de aarde.' Hoe maken jullie dat waar?
Insinger: "Sinds 1 januari 2019 zijn we begonnen om 0,8 procent van de omzet weg te geven aan organisaties die verarmde grond aankopen en omzetten naar biologische landbouwgrond."
Padberg: "Die slogan is een knipoog. We willen het belang van bodembeheer op de agenda zetten. We snappen ook wel dat we niet de hele aarde kunnen omzetten in biologische grond. Het gaat er bij ons om de consument bewuster maken. Aan de zijkant van onze verpakkingen geven we aan hoeveel grond je redt met de aankoop van een doos: 12 vierkante centimeter."
Waarom gebruiken jullie grond als middel om bewustzijn te kweken over milieu en duurzaamheid? Waarom niet als goed doel bijvoorbeeld de uitstervende bijen?
Insinger: "Heel simpel, er is nog geen enkel consumentenmerk dat zich richt op bodemgrond. Het verdwijnen van de bijen en landbouwproblemen zoals het stikstofoverschot zijn allemaal terug te leiden naar de degradatie van de bodemkwaliteit."
Padberg: "Bijen zijn dan wel knuffelbaar, maar ze zijn ook al geclaimd door grotere merken als doel. Wij zijn Farm Brothers. Ons merk roept associaties op met boeren en grond. Het is vanzelfsprekend dat we ons hiervoor inzetten."
"Voor internationale organisaties als het IPCC en de Verenigde Naties is bodemkwaliteit één van de pijlers in de bestrijding van klimaatverandering. In gezonde grond leven micro-organismen en die eten dan onder andere CO2. En meer bodemleven betekent meer nutriënten in de producten die er groeien."
Waarom gebruiken jullie koekjes om die boodschap uit te dragen?
Insinger: "We wilden ons verhaal op een leuke manier vertellen. Met koekjes. Er is daarnaast veel ruimte voor innovatie in dat segment. Mensen eten nu juist minder koekjes door de slechte reputatie: er zitten veel geraffineerde suikers in, veel witte tarwe. Dit is een productcategorie waarin we iets kunnen veranderen."
"In gezonde grond moeten verschillende gewassen geteeld worden. Niet dezelfde, want anders verpest je de grond. Er bestaan veel gewassen die rijkdom teruggeven aan de grond. Witte tarwe doet dat niet, die gebruiken we niet in onze producten. Wel bijvoorbeeld spelt. We helpen om een afzetmarkt te creëren voor Nederlandse boeren om die gewassen te telen."
Zitten mensen te wachten op koekjes die de planeet redden?
Insinger: "We merken dat het balletje in Nederland begint te rollen voor onze koekjes. We leveren al aan alle grote supermarkten. Consumenten willen steeds meer biologische producten en zijn bereid er premium prijzen voor te betalen."
"Het tij is aan het keren. Na de Tweede Wereldoorlog was de focus in de landbouw gericht op 'nooit meer honger'. Omdat uitgaven aan voedsel een fors deel van het huishoudbudget besloegen, werd er gewerkt aan schaalvergroting. Daar hebben we veel baat bij gehad, maar nu bewegen we een andere richting op: mensen betaalbaar voeden, maar dan zonder de planeet kapot te maken."
"Dit jaar groeit onze omzet met meer dan 200 procent. We hopen 2 tot 3 hectare aan grond te redden. Volgend jaar zullen we nog harder groeien. Dat komt mede door een samenwerking die we zijn aangegaan met de Nationale Postcode Loterij, waarmee we bijna een miljoen nieuwe consumenten het verhaal van gezonde grond vertellen."
Hoe behandelen supermarkten kleine merken zoals Farm Brothers?
Insinger: "Mensen denken al snel dat supermarkten je als klein merk slecht behandelen. Dat maken we niet mee, het is eerder omgekeerd. We zien dat kleinere merken zoals Farm Brothers juist de kans krijgen om zich te bewijzen en te groeien bij supermarkten. Je merkt dat ook bij hen de bewustwording voor een duurzamere toekomst toeneemt."
Padberg: "Dat komt volgens mij ook grotendeels omdat jongere generaties zijn gaan werken en meer invloed hebben bij die bedrijven."
Wat zijn jullie plannen met Farm Brothers?
Insinger: "Eind 2021 hopen we een omzet te halen van 10 miljoen euro. Dat is uitgaande van de groei die we momenteel meemaken. Ons doel is om over tien jaar het grootste biologische koekjesmerk van Europa te zijn. In Nederland zijn we nu al de grootste qua verkoop en in België zijn we hard op weg om dat te worden. In Frankrijk en Duitsland moeten we nog wat slagen maken."
"Dit jaar wilden we in Flevoland een dag organiseren waar kinderen een dagje haver konden komen inzaaien bij een van onze boeren, maar daar gooide corona roet in het eten. Volgend jaar willen we op deze manier alsnog meer kennis en bewustzijn creëren bij consumenten."